ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ КОНСИЛІУМ «ПРОЦЕС АДАПТАЦІЇ УЧНІВ ДО НАВЧАННЯ В ШКОЛІ ІІ СТУПЕНЯ» План консиліуму: 1. Основна мета і завдання консиліуму 2. Психолого-педагогічна характеристика класу. (Класний керівник Козка О.В.) 3. Доповнення характеристики (Вчитель початкових класів Маркова Л.С.) 4. Вправа “Мікрофон” 5. Фізкультхвилинка. 6. Адаптація учнів 5-го класу до навчання в школі. Результати узагальнених діагностичних даних. (Психолог Козка С.В.) 7. Результати класно-узагальнюючого контролю в 5 класі (Заступник директора з навчально-виховної роботи Романюк Г.В.) 8. Релаксаційний комплекс.
Хід консиліуму: Мета психолого-педагогічного консиліуму: • залучити учасників педагогічного консиліуму до активного обговорення проблеми адаптації п´ятикласників до навчання в основній школі; • колективне вивчення труднощів навчання п´ятикласників; • виявлення причин труднощів учнів та вчителів; • налагодження співпраці між учителями - предметниками, які викладають у 5-му класі; • виробити рекомендації для всіх учасників навчально-виховного процесу з проблемних моментів адаптації. АДАПТАЦІЯ - процес пристосування до нових умов чи вимог середовища, результатом якої має бути пристосування, що є показником життєвої компетентності індивіда. Причини можливих проблем п’ятикласників такі: 1. Починаються особистісні зміни, пов’язані з початком підліткового періоду. • Самооцінка дитини дедалі менше починає залежати від навчальних успіхів, а дедалі більше – від того, як її цінують та сприймають. 2. Відбуваються об’єктивні зміни у навчальній діяльності: • з’являються нові предмети і нові учителі; • збільшується обсяг інформації, яку потрібно не просто прослухати, а запам’ятати; • стає інтенсивнішим внутрішній ритм уроків. На жаль, у 10-11років у дітей втрачається інтерес до навчання. Для учнів 5-го класу багато що стає новим і непізнаним: нові вчителі, нові предмети, форми навчання. Звичайно ж, є діти, які легко й вільно вливаються в шкільну систему вимог, а є діти, які відчувають потребу в допомозі вчителів, батьків, психолога. Спостереження свідчать, що п’ятикласникам у школі цікаво: вони прагнуть бути активними, розумними, вони хочуть щоб їх побачив, оцінив новий учитель і помітив у них усе найкраще. Вправа «Мікрофон» - Яке загальне враження у вас склалось про цей клас: про його поведінку, ставлення до навчання, вчителів, про взаємини між учнями. - Що в житті цього класу здається вам незрозумілим, незбагненним?
Фізкультхвилинка «Полювання на лева» (5 хв) Мета: створити гарний настрій. Хід вправи. Учасники стають у коло один за одним. Ведучий промовляє слова, які супроводжуються певними рухами, а учасники повторюють за ним: - Ми йдемо полювати на лева. (Впевнений хід по колу) - На боїмося ми нічого! (Відображаємо рухами) - Ой, а це що? - Болото! Чав! Чав! Чав! (Обережний хід, високо піднімаючи коліна) - Ой, а це що? - Море! Буль! Буль! Буль! (Плавальні рухи) - Ой, а це що? - Поле! Топ! Топ! Топ! (Тупотіння ногами) - Ой, а це що? - Це дорога навпростець! (Впевнений хід) - Ой, а це хто? Такий великий! (Показуємо) Такий пухнастий! (Немов погладжуємо) - Ой, та це ж лев! (Показуємо, як злякалися) - Побігли додому! Через поле! Топ! Топ! Топ! - Через море! Буль! Буль! Буль! - Через болото! Чав! Чав! Чав! - Прибігли додому! Сховалися! (Присіли) - Які ми молодці! (Погладжуємо себе по голові) - Які ми хоробрі! (Легенько стукаємо кулачком по грудях) Ми нічого не боїмося! (Заперечливо похитуємо вказівним пальчиком)
Виступ психолога. У вересні –жовтні згідно запланованого раніше пріоритетного напрямку діяльності психологічної служби була здійснена комплексна діагностика – вивчення адаптованості учнів 5-го класу до середньої ланки і які особливості групового і індивідуального підходу до них Методики, використані для діагностики • Анкета “Моє ставлення до навчання”; • Методика “Незакінчені речення”; • Методика “Пишемо листа першій вчительці” • “Особистісна адаптованість” • “Тривожність” (Філіпса) • ДВОР; • Соціометрія; • Бесіди з учнями і вчителями. (Представлення узагальнених результатів комплексної діагностики в 4-му та 5-му класі у вигляді презентації) - Якщо порівняти показники діагностики у 4-му та 5-му класах, то вони майже не змінилися. На це вплинуло те, що в молодших класах постійно змінювались вчителі, діти навчились адаптуватись до вимог кожного з них. Тому перехід до нової ланки навчання у цьому класі проходить без особливих загострень. Рекомендації педагогам для роботи з учнями 5-го класу: Дати простір для особистісного і творчого зростання потенційно обдарованим учням; Підтримувати самооцінку, частіше хвалити, вселяти впевненість в своїх силах в невпевнених в собі дітях; М`яко, але наполегливо не давати дітям проявляти агресивність, вчити їх правилам поведінки; Розвивати читацькі і пізнавальні інтереси, любов до читання у всіх учнів, особливо у тих, хто погано читає. П’ятий клас – період, коли діти відкриті і довірливо ставляться до дорослих, визнають їх авторитет, чекають від учителів, батьків та інших дорослих допомоги і підтримки. Це відкриває великі можливості для виховних впливів.
Рішення психолого-педагогічного консиліуму. 1. Вивчити (повторити) і враховувати ві¬кові особливості дітей молодшого підлітко¬вого віку в навчально-виховному процесі. Проводять педагоги, (Постійно.) 2. Враховувати рівні розвитку загальних розумових здібностей, процесів пізнавальної сфери, характерологічні особливості п'ятикласників у навчально-виховному про¬цесі, сприяти позитивній динаміці розвитку. Проводять педагоги. (Впродовж навчального року.) 4. У рамках тісної співпраці та дотриман¬ня єдиних вимог провести батьківські збори у 5-му класі за однойменною темою. Прово¬дять класний керівник та психолог. 5. Звертати увагу на дітей, які вихову¬ються у неповних сім'ях Постійно проводять педагоги. 6. Під час навчально-виховного процесу та на уроках фізичного виховання, під час позаурочних, позашкільних заходів врахо¬вувати стан здоров'я школярів. Постійно проводять педагоги. 7. Враховувати принципи роботи з обдарованими дітьми під час співпраці з учнями 5-го класу, які мають високі потенційні здіб¬ності. Навчати дітей працювати з текстовими завданнями. Проводять впродовж навчального року педагоги. 8. Бібліотекарю, педагогам розвивати читацькі інтереси п'ятикласників.